Sağlıklı Dinlenmenin Yolları

Sağlıklı Dinlenmenin Yolları

Hızlı ve yoğun tempolu günlük yaşantımızda dinlenmeyi çoğu zaman göz ardı ediyor ve vakit kaybı olarak görüyoruz. Bazen de ne denersek deneyelim dinlenemediğimizi fark ediyoruz. Peki nasıl dinlenmeliyiz?

 

Öncelikle dinlenmeye ihtiyacınız olduğunu ve bunun yaşam kalitenizin artması için zorunluluk olduğunu kabul etmelisiniz. Elbette yapılacak çok iş ve çok fazla sorumluluk var ama gereken özeni göstermezseniz kendinizi bir anda o sorumlulukları da yerine getiremeyecek durumda bulabilirisiniz. Daha mutsuz, enerjisiz, bitkin ve isteksiz hale gelebilirsiniz.

 

Dinlenmeye vakit ayırmalısınız. Saatlerce ve dakikalarca olması gerekmiyor; yaşam ritminize, kişisel özelliklerinize ve ihtiyaçlarınıza yönelik ayıracağınız 5-10 dakikalık dinlenme araları bile büyük fark yaratabilir.

 

Aynı anda birden fazla işle uğraşmayın. “Multitasking” çalışırken çok işinize yarayabilir ama dinlenirken tam tersi etki yaratacaktır. Öğle aranızda yemek yerken telefonla uğraşmak yerine sadece yemek yiyin. Kahvenizi içerken başka bir işle uğraşmayın başka bir zamanı düşünmeyin. Yatmak için uzandığınızda çalışmaya devam etmeyin. Dinlenme anınızı duyumsayarak ve tadına vararak geçirin.

 

Dinlenmek sadece pasif bir durum değildir. Bir şeylerle uğraşarak veya hareket halinde de dinlenebilirisiniz. Dinlenme aktivitenizi bulun. Size ne iyi geliyor? Kitap okumak, yazmak, bahçe işleri, örgü örmek, kelime oyunu oynamak, resim yapmak, yürümek, yüzmek, müzik dinlemek? Kendinize iyi gelen dinlenme aktivitesini bulmanız çok önemli, aktivitenin adı ve süresi hiç önemli değil. Kişiye göre değişebilir, uzayabilir, kısalabilir. Kendinizle ilgilendiğiniz, size iyi gelen o aktivite her ne ise onu bulun ve onun için düzenli zaman yaratın.

 

Uyumakta zorlanıyor veya uyuyorum ama dinlenemiyorum diyorsanız bunu engelleyen koşulları belirleyin. Yatağınız uyumaya uygun mu? Eğer ağrılarla uyanıyorsanız yeni bir yatak alma zamanı gelmiş demektir. Bir rutininiz var mı? Her gün belli saatlerde uyumayı deneyin. Uyuduğunuz ortamdaki uyarıcılar neler? Gürültü, sıcaklık, ışık gibi uyarıcıların rahatsız etmediği uzaklıkta bir uyku ortamı sağlamaya çalışın.

 


Akşam yemeğini geç yiyorsanız veya çok fazla gerginseniz uyumakta zorlanabilirsiniz. Sizi rahatsız etmeyen gıdaları akşamın erken saatlerinde tüketin. Yemek yiyip asla yatağa girmeyin. Gerginseniz rahatlamak için esneme hareketleri, yoga, meditasyon yapabilir veya kitap okumayı deneyebilirsiniz.

 

 

Uyumadan önce yatakta telefon ve tabletle ilgilenmenizi önermiyoruz, uykuya dalmanızı zorlaştıracaktır. Sadece

uyumaya odaklanın veya uyku öncesi uğraşa ihtiyaç duyuyorsanız kitap okumayı deneyin. Uzun dakikalar boyunca okumak gerekmiyor. Uyku öncesi kısa okumalar bile dinlendirici etkisi ile uyumanızı kolaylaştıracaktır.

 

Odaklanmanızın ve beden farkındalığınızın artması, yaşadığınız dinlenme anlarını ve diğer anları daha etkili yaşamak için meditasyon ve yoga yapabilirsiniz. Vücudunuzla daha barışık olurken zihniniz gereksiz düşüncelerin ve duyguların içine kolayca girip çıkamayacak, sizi eskisi gibi yormayacaktır. Düzenli yoga ve meditasyon aradığınız dinlenme ortamını yaratabilir.

 

Müzikle dinlenin. Unutmayın, gideceğiniz bir klasik müzik konseri veya size iyi gelen müzikleri dinlemek için zaman ayırmanız dinlenmenize de zaman ayırmanız demektir.

 


Etkili bir tatil büyük bir dinlenme kaynağı olacaktır. Sürekli hareketsiz kaldığınız veya koşturmalardan, problemlerden ne yaptığınızı nerede olduğunuzu anlamadığınız hatta çalışmaya devam ettiğiniz yorucu bir tatil tam tersi etki yaratacaktır. Tatilinizi ihtiyaçlarınız doğrultusunda planlamalısınız. Seçim yapmanız gerekiyorsa yorucu ve uzun bir tatil yerine daha kısa ama etkili olanı tercih edin.

 

Sosyal medyanın ve teknolojinin yoruculuğundan, cep telefonundan, sürekli iletişim halinde olmaktan uzaklaştığınız anlarınız olsun. Sadece kendinize ayırdığınız sevdiğiniz aktiviteyle uğraştığınız sadece size özel zamanlar yaratın ve düzenli olarak uygulayın.